Suiker vergif voor het lichaam!

gezondheid tips

Suiker vergif voor het lichaam!

Begoocheling in de dagelijkse voeding, info Thl


Geraffineerde suiker, EEN KOOLHYDRAAT VAN DE SLECHTE SOORT Suiker maakt u tot slaaf*** De bewijzen dat suiker slecht is voor het lichaam stapelen zich op. Suiker, vooral overmatig gebruik van suiker, verstoort een evenwichtige en natuurlijke opname van vitaminen en mineralen in de darmen. Mensen die veel zoet eten, neigen er naar teveel te eten omdat de suikers op den duur de eetlust niet meer bevredigen. Suikergebruik kan een verslaving worden, zoals het automatisch drinken van thee en koffie. Per jaar nemen we per persoon een kleine 40 kilo suiker tot ons. We eten teveel suiker zonder dat we het in de gaten hebben. Wie realiseert zich dat een zgn. slank makende vruchtenyoghurt zo'n 24 gram suiker bevat, een klein flesje cola 36 gram en dat tomatenketchup en appelmoes voor 24% uit suiker bestaat? Nog minder realiseren we ons wat suiker is en wat het met ons lichaam en onze gezondheid doet.

Suiker heeft nagenoeg geen voedingswaarde***

Gewoonlijk bedoelen we met suiker het gezuiverde, geconcentreerde witte product van suikerbieten of suikerriet. Er zijn echter ook andere suikers, zoals ruwe suiker, bruine suiker, vruchtensuiker, melksuiker, honing, ahornsuiker, palmsuiker, etc. Hiervan is witte suiker de meest bewerkte. Wat heet! Door het uitgebreide raffinageproces van suikerbiet naar witte suiker verdwijnen alle vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren en vezelstof, ruim 60 elementen! Wat overblijft, is sucrose zonder nagenoeg enige voedingswaarde. Het eten ervan dwingt het lichaam vooral om voor de verwerking essentiŽle voedingsstoffen uit gezonde cellen te halen. Het lichaam verbruikt veel energie maar heeft daarvoor dus bij lange na niet genoeg aan zuivere suiker. In de korrels van ruwe en bruine suikers zitten nog plantaardige resten die hen daardoor iets meer voedingswaarde geven.

Symptomen door overmatig suikerconsumptie***

Alles wat het menselijk lichaam consumeert moet worden afgebroken en omgezet in glucose, fructose, glycerine, aminozuren en vetzuren. Het brein kan op niets anders functioneren dan glucose (suiker). Suiker zit op natuurlijke wijze in tal van voedingsproducten, vooral in fruit. Door suiker echter overmatig te gebruiken, apart en (verstopt) in allerlei producten, zijn we er verslaafd aan geraakt en ondermijnen we onze gezondheid. Zozeer zelfs dat we er goed ziek van kunnen worden en zelfs onze levensduur erdoor verkorten. Elk van de volgende symptomen kan verband houden met een te hoge suikerconsumptie en een te hoog suikergehalte in het bloed: ongerustheid, bedwateren, tandbederf, depressiviteit, slapeloosheid, osteoporose, aanvallen, heesheid, prikkelbaarheid, diabetes, flauwvallen, moeheid, hartkwalen, zwakke afweer, transpiratie, jeuk, snelle hartslag, geheugenverlies, zwaarlijvigheid, zwakheid, vaginale jeuk (schimmelinfecties), en andere aandoeningen. Overmatig suikergebruik kan leiden tot allergieŽn, aandoeningen aan ogen, nieren en lever en bijdragen aan Alzheimer, aan schade aan de DNA-structuur.

Suiker, een zware (onnodige) belasting voor het lichaam***

Suiker is een koolhydraat (zoals groente, vruchten en aardappelen) maar dan van de slechte soort. Koolhydraten verteren gewoonlijk langzaam in het maagdarmkanaal alvorens ze in de vorm van glucose in het bloed worden opgenomen. Die trage afgifte is nodig voor een gezonde stofwisseling, dat wil zeggen opname in de darmwanden en in het bloed. Echter, bij een extra inname van suiker (snoep, suiker in thee, suikerklontjes enzovoort) komt er plots een te grote hoeveelheid suiker in het bloed. De bloedsuikerspiegel stijgt en het lichaam wordt tot een noodreactie gedwongen. De alvleesklier gaat insuline afscheiden om de suikerspiegel te laten dalen en om de hoeveelheid bloedsuikers te helpen de cellen binnen te gaan. Bij een continu toevoer van suiker (bijvoorbeeld bij snoepen, overmatig suikergebruik of het eten van broodjes met gezoete drank in de ochtend) raakt ons lichaam ontregelt. Door de afwisseling van insulineafscheiding en daling van het bloedsuikerniveau ontstaan allerlei lichamelijke en psychische aandoeningen, zoals vermoeidheid in combinatie met een hongergevoel (hypoglykemie), flauwvallen, afwezigheid en nervositeit. De alvleesklier kan hierdoor overbelast worden. Er kan een storing in de stofwisseling ontstaan, zoals suikertekort, het geen zelfs tot suikerziekte of diabetes kan leiden.

Wat suiker nog meer kan doen***

Het is bewezen dat gezuiverde suiker, zelfs de bruine variant, de meest voorkomende oorzaak van tandbederf is. De suikers in kauwgum kunnen tot tandbederf leiden. Bij kinderen kan overmatig suikergebruik de schoolresultaten beÔnvloeden en tot lusteloosheid of juist extra drukte, hyperactiviteit leiden. Overschrijding van het suikerdieet kan de opslag van koper in het lichaam uitput. Er is ook een verstoring in de calcium/fosfor verhouding, die leidt tot enige mate van opname van kalk uit de botten. Overmatig suikergebruik in het voedingspatroon kan verslavend makend. Teveel suikerconsumptie zwakt de gevoeligheid van de smaakpapillen voor zoet af. Daardoor verliezen we het vermogen te genieten van de subtiele smaken van ons voedsel. Teveel suiker leidt tot vorming van een 'sinaasappelhuid'. Suiker wordt opgeslagen in de huid door zich om te zetten in vetten. Volgens voedingsdeskundigen eten we tweemaal teveel suiker en vooral snelle suikers (alles met een zoete smaak). Het is suiker die we niet gebruiken en die zich in de cellen in de onderhuid als glucose verbindt met vrije vetzuren. Daar vormen ze reservevetten die de vetcellen doen opzwellen en dijbenen dikker maken.

Verborgen suikers***

Bijna 70% van de suiker die we tot ons nemen zijn verborgen suikers, komend uit bijvoorbeeld erwten in blik en ingeblikte ragout met witte bonen. Ook producten 'zonder suiker' bevatten suiker, zoals yoghurt met vruchten zonder suiker bevat zoetstof afkomstig uit fruit. Suiker in een koekje of in de koffie behoort tot de 'snelle suikers' die de alvleesklier in het lichaam tot de genoemde insuline-reactie dwingen. Door een lage bloedsuikerspiegel verlangt het lichaam telkens naar zoete dingen, vaak stimulerende middelen zoals koffie, thee en zoetigheden die juist de bloedsuikerbalans verder verstoren.

Doorbreek de vicieuze cirkel***

Reactief suikertekort, het gevolg van plotselinge toename van het bloedsuikergehalte, zal zich openbaren in de vele lichamelijke en psychologische symptomen die hiervoor genoemd zijn. Die zijn het gemakkelijkst te behandelen - men hoeft alleen de opname van suikers te verminderen en de consumptie van complexe koolhydraten te vergroten tezamen met vezelrijk voedsel met een laag eiwitgehalte. Het is beter brandstof te verkrijgen uit meer complexe koolhydraten (lange kettingen van suikers) of zetmeel, die meer tijd nodig hebben om te verteren en langzaam in de bloedbaan worden opgenomen omdat zij samengaan met andere voedingsstoffen. De beste koolhydraten voor ons zijn granen, groenten, peulvruchten en fruit, die waardevolle vitaminen, mineralen, proteÔnen, enzymen en vezels bevatten. Suiker en zout zijn beide de veelal onverdachte boosdoeners in het meeste verpakte voedsel. Leest u goed de etiketten die op verpakkingen staan. Het is mogelijk dat meer dan 75% van alle suikerconsumptie is verborgen in bereid voedsel dat zo in de media door advertenties wordt aangeprezen. Het is niet aan te bevelen kinderen voor gewenst gedrag te belonen met snoepgoed. Zoetigheid stilt de honger niet, het verlangen naar 'meer' blijft, zozeer tot het kind er ziek van wordt. Wat heeft u aan suiker nodig?*** Per dag ligt uw behoefte aan koolhydraten (gluciden) op 250-300 gram. Houd dit als richtlijn aan en bereken de hoeveelheid suiker die elke voeding bevat. Eieren, vlees en vis: 0% In natuurlijke zuivelproducten en groene groentes: 5% Wortels, artisjokken en verse vruchten:10% Zetmeelhoudende vruchten en groentes (bananen, aardappelen) : ca. 20% Brood en natuurlijke granen: 55-70% Crackers, pasta, bloem en aardappelmeel: meer dan 70% En verder: ***

Zorg dat u een ontbijt neemt
Neem tenminste drie keer per dag een maaltijd met voedingsmiddelen van samengestelde koolhydraten en eiwitten
Vermijd suiker, honing en andere geconcentreerde zoetstoffen
Vermijd koffie en thee, vervang deze door kruidenthee en granenkoffie
We adviseren vruchtensappen wat te verdunnen
Eet gedroogd fruit met mate, week ze eerst in water
Als u tussendoortjes wilt eten, kies dan voor vers fruit, zaden of noten
Laat alcohol staan en stop met sigaretten
Voorkom stresssituaties probeer iets aan uw conditie te doen door wat meer te gaan bewegen
Neem een verstandig besluit: stop de consumptie van geraffineerde suikerproducten


Het zal duidelijk zijn dat suikerconsumptie niet bijdraagt tot een lange levensduur. Het lichaam wordt erdoor uitgeput. Ons advies is te stoppen met het eten van geraffineerde suikers. Gebruik geen suiker waar ook in. Laat producten met suiker staan en drink geen energiedrankjes vooral geen light producten. Vervang tussendoortjes met zoet broodbeleg door beleg zonder suiker. Bedenk dat u door een andere levensstijl waarschijnlijk te maken krijgt met afkickverschijnselen, zoals bij elke verslaving. In dit geval moet het lichaam er aan wennen dat er minder snelle suikers binnenkomen.

Bronnen:*** Dr. Nancy Appleton's book 'Lick the Sugar Habit' (78 manieren waarop suiker uw gezondheid kan ruÔneren);
Een leven lang fit; Medium, R.A. Nieuwenhuis; Vichy; Nieuwsbrief dr. Joseph Mercola, Ben Claessens, Rob verheij.

 

 

Home